1 października 2024

Co właściwie zmienia Prawo Komunikacji Elektronicznej?

Od publikacji ustawy Prawo komunikacji elektronicznej minęło już kilka tygodni. Branża telekomunikacyjna zadaje sobie pytanie: Co właściwie zmienia PKE? Czy trzeba coś zmieniać w prowadzonym biznesie?

Szybka odpowiedź: tak, PKE zmienia rynek telekomunikacyjny. Co więcej – klienci o pierwszych zmianach muszą być poinformowani (chodzi o doręczenie informacji!) już do 10 października 2024 r.

O co zatem chodzi w PKE? Zmiany, bardzo skrótowo i na potrzeby wdrożeniowe, można podzielić na dwie części: dotyczące dokumentacji abonenckiej i pozostałe.

  • Dokumentacja abonencka

Przygotowanie do stosowania PKE należy rozpocząć od dostosowania dokumentacji abonenckiej. Pełna analiza zmian Co trzeba zrobić?

Dokonać analizy umowy, regulaminów i cenników i wprowadzić zmiany wynikające z przepisów, oczywiście z uwzględnieniem właściwych przepisów przejściowych. Co ważne: analiza pod kątem PKE powinna dotyczyć nie tylko umów z konsumentami, ale również umów B2B.

W szczególności zmiany obejmują warunki przedłużenia umowy oraz prawa abonenta oraz dostawcy usług w związku z przedwczesnym rozwiązaniem umowy zawartej na czas określony. PKE wprowadza nowe reguły dotyczące „odszkodowań” w miejsce dotychczasowych ulg. W PKE uregulowane zostały zasady funkcjonowania tzw. umów pakietowych: niektóre przepisy ustawy (np. dotyczące maksymalnego czasu trwania umowy lub automatycznego przedłużenia umowy) dotyczą wszystkich elementów umowy pakietowej (w tym nawet np. usług cyfrowych lub licencji na oprogramowanie).

Dostawca usług, w szczególnych okolicznościach, będzie miał prawo do jednostronnej zmiany umów abonenckich: konieczne będzie jednak wprowadzenie odpowiedniej klauzuli modyfikacyjnej do stosowanych wzorów umów. Co ciekawe, wprowadzenie takiej klauzuli do trwających umów reguluje ustawa wprowadzająca PKE.

Sprzedaż urządzeń końcowych w powiązaniu z abonamentem wiąże się z wyższym ryzykiem straty po stronie dostawcy usług w przypadku rozwiązania w związku z zmianami wprowadzanymi przez dostawcę lub w przypadku nienależytej jakości usług.

W ramach przygotowywania dokumentacji abonenckiej należy również „Zwięzłe podsumowanie warunków umowy”: krótki, najlepiej jednostronicowy dokument, w którym znajdą się wszystkie najważniejsze dla klienta informacje.

Nie można również zapomnieć o obowiązku zwrotu środków pre-paid, jeżeli usługi są sprzedawane również w tym modelu.

Abonent będzie miał prawo do bezkosztowego rozwiązania umowy z powodu złej jakości usług.

Przykładem nowych elementów samej umowy są:

  • wskazanie wszystkich elementów składających się na opłatę abonamentową lub inną okresową opłatę, w tym część opłaty stanowiącej cenę za:
  • świadczenie usługi komunikacji elektronicznej,
  • zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej,
  • promocyjne urządzenie końcowe
  • – jeżeli zostały one uwzględnione w opłacie abonamentowej lub innej okresowej opłacie;
  • informację o wysokości odszkodowania w przypadku wypowiedzenia umowy przez abonenta lub z winy abonenta przed upływem okresu, na jaki umowa została zawarta, w zależności od czasu, który pozostał do końca obowiązywania umowy;

Podsumowując tę część: do 10 października abonentom trzeba doręczyć nowe informacje przedumowne (regulaminy i cenniki) oraz umowy, uwzględniające zmiany wynikające z PKE. Czasu nie jest dużo.

  • Zmiany procesowe

Jeżeli dokumentacja abonencka zostanie już przygotowana – należy pamiętać o szeregu zmian procesowych i możliwości sprzedażowych.

Np. zakaz zawierania z konsumentami umów (a nie tylko pierwszej umowy) na czas określony dłuższy niż 24 miesiące już obowiązuje. Należy pamiętać o wprowadzonym zakazie tzw. sprzedaży door2door, czyli zawierania umów konsumentami podczas nieumówionej wizyty.

Jeżeli usługi są sprzedawane z limitami wykorzystania, dostawca usług będzie zobowiązany do informowania abonentów przed wyczerpaniem limitu zużycia usługi (np. przyznanego w abonamencie pakietu minut) oraz po wyczerpaniu przyznanego limitu.

Jeżeli (z różnych powodów) nie dojdzie do NP (przeniesienia numeru), zmaterializuje się obowiązek świadczenia usługi głosowej na dotychczasowych warunkach.

Duża zmiana dotyczy UFOR – usługi fakultatywnego obciążania rachunku. W uproszczeniu usługa ta polega na doliczaniu do rachunku za usługi telekomunikacyjne opłat za inne usługi, np. parkingowe, bilety lub niektóre usługi cyfrowe. Jeżeli przedsiębiorca telekomunikacyjny świadczy usługi w tym modelu, powinien uwzględnić nowe regulacje i ograniczenia sprzedażowe.

Z punktu widzenia przedsiębiorców telekomunikacyjnych, istotna jest regulacja uprawniająca dostawcę do zaprzestania świadczenia usług z powodu zaległości w płatnościach. Procedura zaprzestania świadczenia usług została dokładnie opisana w przepisach.

Ważne zmiany dotyczą udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. W tym zakresie warto obserwować trwający proces legislacyjny rozporządzenia regulującego szczegóły zapewnienia udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. Rozporządzenie będzie wydane zapewne jeszcze w tym roku.

  • Inne zmiany

Zmiany w PKE dotyczą również innych zagadnień: zarządzania częstotliwościami, dostępu telekomunikacyjnego oraz dostępu do nieruchomości.

W szczególności opisanie kwestii dostępowych to temat na niejeden artykuł. Pamiętajmy, że zmiany nie dotyczą tylko dotychczasowych przepisów z ustawy Prawo telekomunikacyjne, ale nowelizowana jest również Megaustawa. Względem dostępu do okablowania w budynkach, uproszczone zostały przesłanki uzyskania takiego dostępu. Prezes UKE będzie mógł nakładać „obowiązki dostępowe symetryczne”, obejmujące m.in. obowiązek połączenia sieci, rozszerzony obowiązek dostępowy lub kolokacji. Prezes UKE będzie również wydawał decyzje obszarowe, zobowiązujące wszystkich prowadzących działalność na określonym obszarze do zapewnienia dostępu na określonych przez Prezesa UKE warunkach.

Z innych spraw: przedsiębiorcy telekomunikacyjni będą obowiązani do przygotowania się do blokowania usług w terminie 6 godzin – na ustne polecenie od Prezesa UKE.

Zmianie ulegną opłaty: wzrośnie opłata telekomunikacyjna (od 2026 r.), jak również opłaty za częstotliwości oraz za numerację.

Umowa o dostępie telekomunikacyjnym nie będzie już musiała być zawierana na piśmie.

Co ważne – PKE to już nie tylko regulacja usług telekomunikacyjnych. Regulacja obejmie również podmioty świadczące usługi komunikacji interpersonalnej niewykorzystujące numerów, a więc np. dostawców publicznie dostępnych usług poczty elektronicznej lub komunikatorów internetowych.

 

Wdrożenie PKE to proces rozłożony na kilka miesięcy. Nie należy jednak odkładać rozpoczęcia prac. Abonenci muszą być poinformowani o nowych uprawnieniach już w pierwszej połowie października.