PRAWO KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ
(R)ewolucja już nadeszła. I zmieniła w s z y s t k o.
UWAGA!
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom konferencji „Prawo komunikacji elektronicznej- wdrożenie i interpretacja”, która odbyła się 17 września 2024 roku. Wkrótce opublikujemy relację z tego wydarzenia, w której podzielimy się kluczowymi wnioskami które mogą mieć kluczowe znaczenie dla interpretacji regulacji.
_______
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział w naszym webinarze „ Prawo komunikacji elektronicznej- o czym jeszcze warto wiedzieć?”.
Prezentacja z wydarzenia dostępna jest >>> TUTAJ
________
Ustawa Prawo komunikacji elektronicznej została podpisana przez Prezydenta oraz opublikowana. Podstawowy termin wejścia w życie nowych przepisów to 10 listopada, ale niektóre z nich wchodzą w życie już w sierpniu.
PKE
(r)ewolucja już nadeszła
Nasi eksperci
adw. Maciej Jankowski
Całościowy nadzór nad wdrożeniem.
nr telefonu
+48 517 898 628
Więcej
Tomasz Bukowski
Regulacje pozycji znaczącej.
nr telefonu
+48 660 928 543
Więcej
adw. Korina Sudół
Kwestie abonenckie.
nr telefonu
+48 531 645 424
Więcej
r.pr. Tomasz Proć
Całościowy nadzór nad wdrożeniem.
nr telefonu
+48 501 448 798
Więcej
szybka nawigacja:
co w praktyce oznacza PKE
dlaczego mówimy o (r)ewolucji
wdrożenie PKE
dlaczego my
PKE W PRAKTYCE
Prawo komunikacji elektronicznej to ustawa, która zastąpi obowiązującą od 2004 r. ustawę Prawo telekomunikacyjne. PKE jest wdrożeniem unijnej dyrektywy Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej z 2018 r. Zmiany przepisów będą wymagały: dostosowania dokumentów abonenckich, modyfikacji ofert, zmiany procesów obsługowych lub stosowanego w firmie IT.
PKE pociągnie za sobą także kilkadziesiąt nowych rozporządzeń np. zmieniających wymogi odnośnie udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami (np. w zakresie przystosowania BOK lub strony internetowej), obowiązków retencji danych czy współpracy ze służbami.
Zmiany w umowach abonenckich
Musisz wprowadzić rozległe i kompleksowe zmiany
w dokumentacji abonenckiej (umowy, regulaminy, regulaminy promocji i cenniki). Zmiany należy wprowadzić również do trwających obecnie umów. Dla nowych umów należy zorganizować wydawanie dokumentu podsumowania warunków umowy zgodnego z unijnym rozporządzeniem.
Klienci B2B
PKE przyznaje szczególne prawa klientom biznesowym, będącym mikroprzedsiębiorcami lub małymi przedsiębiorcami (do 50 pracowników, do 10 mln EUR obrotu), a dodatkowo odmiennie traktuje standardowe oferty dla biznesu i umowy negocjowane indywidualnie. Należy opracować oferty B2B zgodne z PKE i wdrożyć proces odbierania oświadczeń pozwalających na wyłączenie części uciążliwych regulacji w umowach B2B negocjowanych indywidualnie.
Obsługa abonenta
Musisz dostosować szereg procesów obsługowych oraz wprowadzić zmiany w firmowym IT. Odmiennie niż dotychczas uregulowane będą takie procesy jak: zasady zawieszania świadczenia usług abonentom z zaległościami, windykacja odszkodowań za zerwanie umowy, informowanie o najkorzystniejszych ofertach, zdalne wypowiadanie umów oraz składanie reklamacji. Zmian w IT może wymagać w szczególności dostarczenie klientom narzędzia do bieżącego monitorowania kosztów telefonii.
zapytaj o ofertę
Nie wystarczy dokładnie przeczytać ustawy, aby wiedzieć o wszystkich zmianach. Dla prawidłowej interpretacji PKE ważna jest też znajomość dyrektywy EKŁE i przebiegu prac legislacyjnych (trwających ponad 4 lata!).
Zobacz, jak możemy Ci pomóc.
Zostaw nam swoje dane kontaktowe. Odezwiemy się do Ciebie i porozmawiamy o Twoich potrzebach. Wspólnie zastawimy się, czy potrzebujesz naszej pomocy. Jeśli tak – przygotujemy spersonalizowaną ofertę.
Dlaczego mówimy
o (r)ewolucji?
PKE to obowiązek dostosowania całej organizacji do zupełnie nowego otoczenia regulacyjnego, zmieniającego zasady w większości aspektów funkcjonowania firmy (stosunki z abonentami B2C i B2B, umowy międzyoperatorskie, opłaty związane z telekomunikacją, uzyskiwanie dostępu do sieci i do nieruchomości, obowiązki w zakresie bezpieczeństwa publicznego).
Nowa regulacja obejmie częściowo także grupę nowych podmiotów – dostawców usług komunikacji interpersonalnej niewykorzystujących numerów (poczta elektroniczna, komunikatory internetowe).
Nowe prawa abonenta
Odmiennie uregulować trzeba m.in. odszkodowania za zerwania umowy przez Abonenta (znika zwrot ulg!), zasady wprowadzania podwyżek przez dostawcę, proces wypowiadania umów z winy abonenta, odpowiedzialność za niedostateczną jakość usługi, postępowanie reklamacyjne i wiele innych kwestii. Nowe prawa abonentów oznaczają zmianę umów, także tych zawartych przed wejściem w życie ustawy!
Nowe otoczenie regulacyjne
Zmieniają się zasady na jakich możesz uzyskać dostęp do sieci innych operatorów oraz na jakich inni będą mogli uzyskać taki dostęp do Twojej sieci. UKE uzyskuje szersze możliwości nakładania obowiązków dostępowych, w tym nakazując świadczenie usług aktywnych względem każdego przedsiębiorcy (obecnie tylko względem SMP) lub wydając decyzje generalne określające zasady świadczenia dostępu przez wszystkich operatorów na danym obszarze.
Wyższe koszty działalności
PKE przewiduje podniesienie maksymalnego limitu niemal wszystkich opłat związanych z telekomunikacją, w tym rocznej opłaty telekomunikacyjnej, opłat za numeracje oraz opłat za częstotliwości i pozwolenia radiowe.
Zwrot niewykorzystanych środków pre-paid
Dotąd środki niewykorzystane w okresie ważności przypadały. Teraz Konsument będzie mógł poprosić o ich zwrot, gdy np. wygaśnie ważność konta albo przeniesie numer do innego operatora. Należy zorganizować przyjmowanie wniosków klienta o zwrot środków w sposób wymagany przez ustawę.
Umowy pakietowe
Sprzedajesz klientom usługi w pakiecie, w tym z usługami dodatkowymi, jak np. dostęp do serwisów streamingowych (Netflix, HBG GO, TV Online), licencja na oprogramowanie (pakiety bezpieczeństwa), ubezpieczenia lub z urządzeniem (np. telefonem)? Jeżeli tak to w przypadku niedostatecznej jakości którejkolwiek z takich usług (np. powtarzających się przerw w dostępności VOD), klient może mieć prawo rozwiązać całą umowę!
UFOR
Pozwalasz klientom opłacać swoim rachunkiem inne usługi, jak umowy ubezpieczeniowe, dostęp do streamingów, zakupy w aplikacjach lub na stronach internetowych? Nowe przepisy całkowicie zmieniają zasady pobierania takich płatności, wprowadzając dodatkowe obowiązki w zakresie weryfikacji oraz ograniczania maksymalnych płatności.
Ograniczenie sprzedaży D2D
Jeżeli nie umówisz wizyty z abonentem, to umowa zawarta u niego w domu może okazać się nieważna. Abonent będzie mógł podnieść nieważność umowy nawet po jej całkowitym wykonaniu, dochodząc np. zwrotu wszystkich uiszczonych świadczeń.
Wdrożenie PKE
– sprawdź, czy zrobiłeś wszystko, co powinieneś!
Dostawcy internetu
Czy stosowane dokumenty abonenckie są dostosowane do wymogów PKE?
Czy zebrane zgody marketingowe zachowują ważność?
Czy przewidujesz uzupełnienie wpisu do rejestru przedsiębiorców w wymaganym terminie? Ostateczną sankcją za nieuzupełnienie wpisu jest wykreślenie z rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych.
Czy pamiętasz, że część przepisów dot. użytkowników końcowych nie musisz stosować wobec użytkownika końcowego będącego mikroprzedsiębiorcą, małym przedsiębiorcą lub organizacją pozarządową – jeżeli uzyskasz odpowiednią zgodę?
Jak planujesz zorganizować usługę zachowania ciągłości usługi dostępu do internetu?
Czy pamiętasz o narzędziu umożliwiającym użytkownikowi monitorowanie oraz kontrolowanie wykorzystania usługi dostępu do internetu?
Dostawcy telefonii
Czy posiadane zasoby numeracji zostały udostępnione zgodnie z przepisami?
Czy posiadane zasoby numeracji zostały pozyskane zgodnie z przepisami?
Czy stosowane dokumenty abonenckie są dostosowane do wymogów PKE?
Czy zebrane zgody marketingowe zachowują ważność?
Czy przewidujesz uzupełnienie wpisu do rejestru przedsiębiorców w wymaganym terminie? Ostateczną sankcją za nieuzupełnienie wpisu jest wykreślenie z rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych.
Czy pamiętasz o narzędziu umożliwiającym użytkownikowi monitorowanie oraz kontrolowanie wykorzystania usługi dostępu głosowej?
Dostawcy telewizji
lorem ipsum
lorem isptum
Dostawcy usług mobilnych (MNO i MVNO)
Czy posiadane zasoby numeracji zostały udostępnione zgodnie z przepisami?
Czy posiadane zasoby numeracji zostały pozyskane zgodnie z przepisami?
Czy stosowane dokumenty abonenckie są dostosowane do wymogów PKE?
Czy zebrane zgody marketingowe zachowują ważność?
Dostawcy poczty elektronicznej
PKE nakłada obowiązki dot. użytkowników końcowych nie tylko na tradycyjnych przedsiębiorców telekomunikacyjnych, lecz również m.in. podmioty świadczące usługi poczty elektronicznej. Czy jesteś gotowy na zmiany?
Niektóre wymogi dotyczące dokumentów przekazywanych obowiązują również dostawców poczty elektronicznej.
PKE nakłada na dostawców poczty elektronicznej również obowiązki np. związane z informacjami, jakie powinny znaleźć się na stronie dostawcy usługi poczty elektronicznej.
Jakie udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami należy zapewnić?
Czy zebrane zgody marketingowe zachowują ważność?
Co z obowiązkiem rozpatrzenia reklamacji?
Dostawcy komunikatorów internetowych
PKE nakłada na dostawców poczty elektronicznej również obowiązki np. związane z informacjami, jakie powinny znaleźć się na stronie dostawcy usługi poczty elektronicznej.Jakie udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami należy zapewnić?
Czy zebrane zgody marketingowe zachowują ważność?
Co z obowiązkiem rozpatrzenia reklamacji?
Dostawcy prywatnych sieci telekomunikacyjnych
Zmienia się zakres ustawy w zakresie regulacji prywatnych sieci telekomunikacyjnych, rozwiewając niektóre wątpliwości dotyczące regulacji usług niebędących usługami publicznie dostępnymi lub sieciami publicznie dostępnymi.
Już teraz warto dokonać ewaluacji czy świadczone usługi oraz wykorzystywane sieci
Dlaczego to ma znaczenie? Np. w związku z obowiązkami raportowymi wobec Prezesa UKE oraz wysokością płaconej opłaty telekomunikacyjnej.
Podmioty rozsyłające informację handlową w tym marketing bezpośredni
Czy zebrane zgody marketingowe zachowują ważność?
Należysz do jednej z tych grup?
Krok po kroku pomożemy Ci bezboleśnie wdrożyć obowiązki wynikające z PKE.
PKE okiem
naszych ekspertów
Zmniejszenie obciążeń dla mikro- i małych przedsiębiorców telekomunikacyjnych: Co przynosi Prawo Komunikacji Elektronicznej?
Prawo komunikacji elektronicznej (PKE) to długo wyczekiwana ustawa, o której już wiele napisano. Ustawa ma charakter porządkujący zasady prowadzenia działalności przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Wprowadza ona także szereg nowych szczegółowych...
Zapisz się na WARSZTATY NIS2 Z KANCELARIĄ PRAWNĄ MEDIA
Zapraszamy Państwa na krótkie i praktyczne warsztaty on-line dotyczące dyrektywy NIS2. Kiedy? 17 października br. UDZIAŁ BEZPŁATNY Warsztaty dedykowane są przedsiębiorcom telekomunikacyjnym. W trakcie spotkania odpowiemy m.in. na pytania: Czy NIS2 dotyczy wszystkich...
Nowe obowiązki operatorów telekomunikacyjnych wobec abonentów – czy można stosować promocyjne regulaminy i cenniki?
Nowa ustawa Prawo komunikacji elektronicznej zbliża się wielkimi krokami. Pozostało dosłownie kilka dni na poinformowanie klientów o zmianach w umowach wynikających z nowych regulacji. Termin upływa 10 października 2024 r. Czy wszyscy zdążyli? Działania...
Co właściwie zmienia Prawo Komunikacji Elektronicznej?
Od publikacji ustawy Prawo komunikacji elektronicznej minęło już kilka tygodni. Branża telekomunikacyjna zadaje sobie pytanie: Co właściwie zmienia PKE? Czy trzeba coś zmieniać w prowadzonym biznesie?Szybka odpowiedź: tak, PKE zmienia rynek telekomunikacyjny. Co...
Prezentacja z konferencji „Prawo komunikacji elektronicznej- wdrożenie i interpretacja”.
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji z konferencji "Prawo komunikacji elektronicznej- wdrożenie i interpretacja", która odbyła się 17.09 w Warszawie. Podczas konferencji poruszone zostały kluczowe zagadnienia związane z nadchodzącymi zmianami prawnymi w Prawie...
Czy wiesz, że według PKE…
Zapraszamy do śledzenia naszego nowego cyklu: "Czy wiesz, że według PKE...", w którym regularnie będziemy publikować interesujące ciekawostki związane z Prawem Komunikacji Elektronicznej. To doskonała okazja, by w przystępny sposób poszerzyć swoją wiedzę o aktualnych...
Treść ostatecznej i opublikowanej wersji ustawy Prawo komunikacji elektronicznej
W poniższych linkach znajdą Państwo opublikowaną wersję ustawy Prawo komunikacji elektronicznej. Wersja do pobrania dostępna jest na stronie Dziennika Ustaw -> https://lnkd.in/gdiY82Uz Treść ustawy wprowadzjącej -> https://lnkd.in/gAF-EBmt
Wywiad z zastępcą Dyrektorki Departamentu Telekomunikacji w Ministerstwie Cyfryzacji Tomaszem Opolskim
Zapraszamy do lektury wywiadu z zastępcą Ministra Cyfryzacji Panem Tomaszem Opolskim, który przeprowadził adw. Maciej Jankowski podczas webinaru pt. "Wyzwania Prawa komunikacji elektronicznej" organizowanego w dniu 8 sierpnia 2024 roku przez Kancelarię Prawną Media...
Wyzwania Prawa komunikacji elektronicznej (prezentacja)
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział w naszym webinarze "Wyzwania Prawa komunikacji elektronicznej". Prezentacja z wydarzenia dostępna jest TUTAJ. W przypadku pytań dotyczących omawianych zagadnień zachęcamy do kontaktu z naszymi ekspertami.
ZAPISZ SIĘ NA WEBINAR! Wyzwania Prawa komunikacji elektronicznej
Ustawa Prawo komunikacji elektronicznej została wreszcie uchwalona przez Parlament. Nad czym każdy przedsiębiorca telekomunikacyjny powinien się zastanowić? 🤔 1. Czy Twoja dokumentacja abonencka uwzględnia nowe regulacje PKE? Czy pamiętasz o informacjach...
Co użytkownicy usług telekomunikacyjnych zyskają dzięki PKE?
Wejście w życie ustawy Prawo Komunikacji Elektronicznej zbliża się wielkimi krokami. Dotychczas o tej ustawie mówiliśmy głównie w kontekście obowiązków, jakie przedsiębiorcy otrzymają w związku z jej wejściem w życie. Pamiętajmy jednak, że jednym z założeń ustawy jest...
Zmiany w podatku od nieruchomości. Co oznaczają dla branży telekomunikacyjnej?
Przedsiębiorców czekają poważne zmiany w sposobie liczenia podatku od nieruchomości. Głównym założeniem nowelizacji prowadzonej przez Ministerstwo Finansów jest wprowadzenie nowych definicji pojęć „budowli” oraz „budynku”. Jest to skutek wyroku TK stwierdzającego...
Prawo komunikacji elektronicznej w pytaniach i odpowiedziach (2)
Kontynuujemy cykl bliższego poznania nowych przepisów ustawy Prawo komunikacji elektronicznej. Ustawa jest już opracowywana na podkomisji sejmowej Komisji Cyfryzacji i Nowych Technologii. Zapowiedzi parlamentarzystów sugerują zakończenie prac parlamentarnych jeszcze...
Prawo komunikacji elektronicznej w pytaniach i odpowiedziach (1)
Projekt ustawy Prawo komunikacji elektronicznej <link> wraz z towarzyszącym mu projektem Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo komunikacji elektronicznej <link> wpłynęły już do Sejmu. Przed nami maraton (a może sprint?) prac parlamentarnych. Na ostatniej...
dlaczego my?
Kancelaria Prawna Media jest firmą prawniczą specjalizującą się w obsłudze podmiotów z branży TMT.
Doświadczenie KPM na rynku telekomunikacyjnym obejmuje współpracę z kilkudziesięcioma przedsiębiorcami – w tym w bieżącym dostosowywaniu się do zmieniającego się otoczenia regulacyjnego. Nasi prawnicy doświadczenie zdobywali również pracując w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej oraz w Ministerstwie Cyfryzacji.
W trakcie wielu lat funkcjonowania na rynku telekomunikacyjnym przygotowaliśmy dziesiątki, jeżeli nie setki, regulaminów świadczenia usług telekomunikacyjnych oraz opracowaliśmy wymogi dla przedsiębiorców związane z funkcjonowaniem na rynku telekomunikacyjnym.
Prowadzimy szkolenia w zakresie zmian wynikających z nowych regulacji.
Zapisz się do naszego
biuletynu, by być na bieżąco.
Raz na dwa tygodnie prześlemy Ci informacje na temat rynku mediów oraz podzielimy się naszymi eksperckimi artykułami.
KONTAKT
Kancelaria Prawna Media
ul. Strzelecka 27/7, 61-846 Poznań
tel. +48 535 656 013
sekretariat@kancelaria.media.pl