PRAWO KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ

(R)ewolucja już nadeszła. I zmieniła wszystko.

umów się na konsultację

PKE okiem
naszych ekspertów:

Ważne
terminy:

Ważne terminy:

10.11
Wejście w życie ustawy Prawo Komunikacji Elektronicznej
15.11
Koniec konsultacji projektu rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie pozwoleń dla służby radiokomunikacyjnej amatorskiej
15.11
Koniec konsultacji projektu ustawy o systemach sztucznej inteligencji
18.11
Koniec konsultacji projektu programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2024 

PKE W PRAKTYCE

Prawo komunikacji elektronicznej to ustawa, która zastąpi obowiązującą od 2004 r. ustawę Prawo telekomunikacyjne. PKE jest wdrożeniem unijnej dyrektywy Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej z 2018 r. Zmiany przepisów będą wymagały: dostosowania dokumentów abonenckich, modyfikacji ofert, zmiany procesów obsługowych lub stosowanego w firmie IT.

PKE pociągnie za sobą także kilkadziesiąt nowych rozporządzeń np. zmieniających wymogi odnośnie udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami (np. w zakresie przystosowania BOK lub strony internetowej), obowiązków retencji danych czy współpracy ze służbami.

 

Zmiany w umowach abonenckich

Musisz wprowadzić rozległe i kompleksowe zmiany w dokumentacji abonenckiej (umowy, regulaminy, regulaminy promocji i cenniki). Zmiany należy wprowadzić również do trwających obecnie umów. Dla nowych umów należy zorganizować wydawanie dokumentu podsumowania warunków umowy zgodnego z unijnym rozporządzeniem.

Klienci b2b

PKE przyznaje szczególne prawa klientom biznesowym, będącym mikroprzedsiębiorcami lub małymi przedsiębiorcami (do 50 pracowników, do 10 mln EUR obrotu), a dodatkowo odmiennie traktuje standardowe oferty dla biznesu i umowy negocjowane indywidualnie. Należy opracować oferty B2B zgodne z PKE i wdrożyć proces odbierania oświadczeń pozwalających na wyłączenie części uciążliwych regulacji w umowach B2B negocjowanych indywidualnie.

 

obsługa abonenta

Musisz dostosować szereg procesów obsługowych oraz wprowadzić zmiany w firmowym IT. Odmiennie niż dotychczas uregulowane będą takie procesy jak: zasady zawieszania świadczenia usług abonentom z zaległościami, windykacja odszkodowań za zerwanie umowy, informowanie o najkorzystniejszych ofertach, zdalne wypowiadanie umów oraz składanie reklamacji. Zmian w IT może wymagać w szczególności dostarczenie klientom narzędzia do bieżącego monitorowania kosztów telefonii.

Dlaczego mówimy
o (r)ewolucji?

PKE to obowiązek dostosowania całej organizacji do zupełnie nowego otoczenia regulacyjnego, zmieniającego zasady w większości aspektów funkcjonowania firmy (stosunki z abonentami B2C i B2B, umowy międzyoperatorskie, opłaty związane z telekomunikacją, uzyskiwanie dostępu do sieci i do nieruchomości, obowiązki w zakresie bezpieczeństwa publicznego).

Nowa regulacja obejmie częściowo także grupę nowych podmiotów – dostawców usług komunikacji interpersonalnej niewykorzystujących numerów (poczta elektroniczna, komunikatory internetowe).

Nowe prawa abonenta

Odmiennie uregulować trzeba m.in. odszkodowania za zerwania umowy przez Abonenta (znika zwrot ulg!), zasady wprowadzania podwyżek przez dostawcę, proces wypowiadania umów z winy abonenta, odpowiedzialność za niedostateczną jakość usługi, postępowanie reklamacyjne i wiele innych kwestii. Nowe prawa abonentów oznaczają zmianę umów, także tych zawartych przed wejściem w życie ustawy!

 

Nowe otoczenie regulacyjne

Zmieniają się zasady na jakich możesz uzyskać dostęp do sieci innych operatorów oraz na jakich inni będą mogli uzyskać taki dostęp do Twojej sieci. UKE uzyskuje szersze możliwości nakładania obowiązków dostępowych, w tym nakazując świadczenie usług aktywnych względem każdego przedsiębiorcy (obecnie tylko względem SMP) lub wydając decyzje generalne określające zasady świadczenia dostępu przez wszystkich operatorów na danym obszarze.

 

Wyższe koszty działalności

PKE przewiduje podniesienie maksymalnego limitu niemal wszystkich opłat związanych z telekomunikacją, w tym rocznej opłaty telekomunikacyjnej, opłat za numeracje oraz opłat za częstotliwości i pozwolenia radiowe.

 

Zwrot niewykorzystanych środków pre-paid

Dotąd środki niewykorzystane w okresie  ważności przypadały. Teraz Konsument będzie mógł poprosić o ich zwrot, gdy np. wygaśnie ważność konta albo przeniesie numer do innego operatora. Należy zorganizować przyjmowanie wniosków klienta o zwrot środków w sposób wymagany przez ustawę.

 

Umowy pakietowe

Sprzedajesz klientom usługi w pakiecie, w tym z usługami dodatkowymi, jak np. dostęp do serwisów streamingowych (Netflix, HBG GO, TV Online), licencja na oprogramowanie (pakiety bezpieczeństwa), ubezpieczenia lub z urządzeniem (np. telefonem)? Jeżeli tak to w przypadku niedostatecznej jakości którejkolwiek z takich usług (np. powtarzających się przerw w dostępności VOD), klient może mieć prawo rozwiązać całą umowę!

 

UFOR

Pozwalasz klientom opłacać swoim rachunkiem inne usługi, jak umowy ubezpieczeniowe, dostęp do streamingów, zakupy w aplikacjach lub na stronach internetowych? Nowe przepisy całkowicie zmieniają zasady pobierania takich płatności, wprowadzając dodatkowe obowiązki w zakresie weryfikacji oraz ograniczania maksymalnych płatności.

 

Potrzebujesz wsparcia?
Wyślij bezpłatne zapytanie.

New Field

dlaczego my?

Specjalizujemy się w obsłudze podmiotów z sektora telekomunikacji, mediów i technologii, oferując kompleksowe wsparcie prawne dostosowane do potrzeb branży.

Współpracujemy z firmami telekomunikacyjnymi, wspierając je w dostosowaniu do zmian regulacyjnych. Nasi eksperci zdobywali doświadczenie pracując w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej oraz Ministerstwie Cyfryzacji.

Przygotowaliśmy setki regulaminów i wymogów dla firm telekomunikacyjnych oraz prowadzimy szkolenia z nowych regulacji.

nasi eksperci

adw. Maciej Jankowski

Całościowy nadzór nad wdrożeniem.

nr telefonu

+48 517 898 628

Więcej

Tomasz Bukowski

Regulacje pozycji znaczącej.

nr telefonu

+48 660 928 543

Więcej

adw. Korina Sudół

Kwestie abonenckie.

nr telefonu

+48 531 645 424

Więcej

r.pr. Tomasz Proć

Całościowy nadzór nad wdrożeniem.

nr telefonu

+48 501 448 798

Więcej

umów się na konsultację

kontakt

zapraszamy do kontaktu

Godziny otwarcia naszych biur od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 17:00

KPM ADWOKACI I RADCOWIE PRAWNI J.WOŹNY sp.p.
ul. Strzelecka 27/7, 61-846 Poznań

NIP: 7831841651
KRS: 0000917620