30 lipca 2024

Co użytkownicy usług telekomunikacyjnych zyskają dzięki PKE?

Wejście w życie ustawy Prawo Komunikacji Elektronicznej zbliża się wielkimi krokami. Dotychczas o tej ustawie mówiliśmy głównie w kontekście obowiązków, jakie przedsiębiorcy otrzymają w związku z jej wejściem w życie. Pamiętajmy jednak, że jednym z założeń ustawy jest dbanie o prawa osób korzystających z usług telekomunikacyjnych. Co ważne, niektóre przepisy dotyczą nie tylko konsumentów, ale również mikro i małym przedsiębiorców.  

Warto zatem, aby użytkownicy byli świadomi tego, jakie korzyści przyniesie im PKE.

  1. Z punktu widzenia użytkownika, zapoznanie się z podstawowymi warunkami umowy będzie łatwiejsze 

Nierzadko abonenci mają problem z odnalezieniem się w warunkach umów telekomunikacyjnych, które mają podpisać. Aby ułatwić abonentom przyswojenie najważniejszych informacji, przedsiębiorca przedstawiać będzie podsumowanie warunków umowy. W takim dokumencie ma być zamieszczane przejrzysta informacja o kluczowych elementach umowy, takich jak np.: 

  • zamówione usługi, 
  • należne opłaty, 
  • czas trwania umowy 

Kluczowe jest, że użytkownik ma otrzymać podsumowanie jeszcze przed zawarciem umowy, a nie już po. Ma to ułatwić weryfikowanie oczekiwań co do umowy i podejmowanie świadomych decyzji.  

Warto też podkreślić, że takie podsumowanie to nie jedynie rozszerzona forma broszury reklamowej, która prezentuje informacje o warunkach umów. Podsumowanie warunków umowy będzie podpisywane przez strony i stanie się elementem umowy. Będzie to zatem wiążący wszystkie strony umowy dokument.

2. Przedsiębiorcy będą zwracali niewykorzystane środki z usług przedpłaconych 

Powszechnym problemem wśród użytkowników usług prepaid jest uzyskanie zwrotu zgromadzonych środków. Jak wiemy, w tej sprawie interweniował nawet Prezes UOKiK. Taka potrzeba pojawia się zwykle w przypadku zmiany dostawcy lub rozwiązania umowy. Przepisy Prawa komunikacji elektronicznej mają zagwarantować abonentom prawo do uzyskania zwrotu bez większych uciążliwości. 

O czym należy pamiętać: 

  • Podstawową formą zwrotu ma być przelew na rachunek bankowy. Operator może też zaproponować inne sposoby. Wybór ma jednak należeć do użytkownika. 
  • Zwrot może podlegać opłacie. Nie wiadomo obecnie, jak wysokiej, ponieważ mają je ustalać operatorzy. Opłaty muszą jednak być proporcjonalne, odpowiadać kosztom zwrotu i nie przewyższać kwoty środków do zwrotu. Jeżeli dostawcy usług nie ukształtują samodzielnie pozytywnych standardów w tym zakresie, Minister będzie mógł skorzystać z uprawnienia do uregulowania tej kwestii rozporządzeniem. 
  • Uprawnienie do zwrotu wygasa po upływie 6 miesięcy od wygaśnięcia ważności konta lub przeniesienia numeru.  
  • Co ważne z punktu widzenia branży: jeżeli środki nie zostaną zwrócone użytkownikowi, niewykorzystane środki będą stanowić przychód Funduszu Szerokopasmowego, a nie pozostaną w dyspozycji dostawcy usług.

3. Użytkownicy otrzymają informację, jaka jest najkorzystniejsza taryfa dostawcy i czy przedłużenie umowy jest opłacalne 

Standardem jest, że umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych ulega automatycznemu przedłużeniu po zakończeniu okresu jej trwania. Jednak zgodnie z nową regulacją, przed automatycznym przedłużeniem umowy, dostawca usług będzie zobowiązany do wypełnienia obowiązków informacyjnych. Przede wszystkim abonent będzie musiał otrzymać informację o dacie przedłużenia, terminach wypowiedzenia oraz o tym, jak zmienią się warunki po przedłużeniu.  

Ponadto przepisy mają ułatwiać podejmowanie decyzji dotyczących dalszego trwania umowy. Użytkownicy mają otrzymywać informacje o najkorzystniejszych taryfach na usługi, z których aktualnie korzystają. Z kolei już po przedłużeniu umowy dostawca ma przekazywać takie informacje co najmniej raz do roku.  

Są to kolejne rozwiązania, które mają zwiększać świadomość użytkowników co do warunków umów, którymi są związani. 

 4. Abonent będzie mógł bezpłatnie rozwiązać umowę, jeśli dostawca nie dotrzyma jej warunków 

Regułą jest, że wcześniejsze rozwiązanie umowy wiąże się z koniecznością zapłaty odszkodowania. Co jednak w sytuacji, gdy usługodawca nie wywiązuje się z niej w oczekiwany sposób? Zdarzają się przecież sytuacje, w których poziom świadczonych usług jest rozbieżny z tym, co zostało zagwarantowane w umowie. Wtedy konieczne jest przejście przez procedurę reklamacyjną, która powinna doprowadzić do dostarczenia usług o odpowiedniej jakości.  

Niestety bywa i tak, że reklamacja nie skutkuje zapewnieniem oczekiwanego poziomu usług. Wówczas na podstawie PKE abonent uzyskuje prawo do wcześniejszego wypowiedzenia umowy. Rozwiązując umowę w ten sposób, użytkownik nie musi uiszczać odszkodowania na rzecz usługodawcy. 

Trzeba pamiętać, że: 

  • To uprawnienie nie obejmuje usługi dostępu do Internetu. 
  • Wypowiedzenie musi wynikać z rozbieżności w świadczeniu usług, które są znaczące oraz stałe lub częste. 
  • Wypowiedzenie obejmuje wszystkie usługi, które są objęte umową. 
  • Wypowiedzenie nie wyłącza możliwości dochodzenia roszczeń z nienależytego wykonania umowy. 

 5. Odszkodowanie za zerwanie umowy nie będzie mogło być zawyżone 

Jednym z założeń PKE jest urealnienie wysokości odszkodowań za zerwanie umów zawartych na czas oznaczony. Mowa tutaj o sytuacji, w której umowę zerwie albo abonent, albo dostawca, ale z winy abonenta. Ustawodawca zdecydował się na nałożenie konkretnych ograniczeń, tak aby wysokość odszkodowań pozostawała w odpowiednim związku ze stratą, jaką ponosi dostawca. 

Przepisy przewidują zatem, że wysokość odszkodowania nie może być wyższa niż suma opłat jakie użytkownik miałby do zapłaty gdyby wykonał umowę do końca. 

6. Mikro i mali przedsiębiorcy otrzymają większą ochronę przed nieuczciwymi postanowieniami umów na usługi telekomunikacyjne 

Warte odnotowania jest objęcie częścią przepisów nie tylko konsumentów, ale również użytkowników będących mikro i małymi przedsiębiorcami oraz organizacjami pozarządowymi. Tym samym rozszerzony zostaje krąg podmiotów, które podlegają ochronie.  

Do przepisów chroniących mniejszych przedsiębiorców i organizacje pozarządowe zalicza się między innymi przepisy związane z: 

  • obowiązkiem oraz sposobem udzielania informacji przedumownych, 
  • dostępnością dokumentów umownych dla osób z niepełnosprawnościami, 
  • określeniem maksymalnego okresu obowiązywania umowy, 
  • monitorowaniem wykorzystania usług. 

Rezygnacja z tych uprawnień jest dopuszczalna, jednak wymaga ona zgody wyrażonej  najpóźniej w chwili zawarcia umowy.