3 czerwca 2025

Co słychać u przedsiębiorców telekomunikacyjnych? Przegląd i podsumowanie wyników barometru rynku komunikacji elektronicznej 2024.

Pytani o stan rynku przedsiębiorcy telekomunikacyjni nieodmiennie odpowiadają, że jest źle. Jak bardzo źle? Nie wiadomo dokładnie, ale gorzej niż kiedyś. Pracując z administracją publiczną słyszymy zastrzeżenia, że to tylko nasze oceny. By to sprawdzić Kancelaria Prawna Media oraz PIKE zainicjowały coroczny barometr rynku komunikacji elektronicznej. Co możemy powiedzieć już teraz? 

 

Na pierwszy ogień rzuciliśmy pytania o ocenę pracy urzędów. Nie ma wątpliwości, że nie są one najlepsze. Co ciekawe jednak – duzi przedsiębiorcy zdecydowanie lepiej, niż MŚP oceniają pracę Ministerstwa Cyfryzacji i Prezesa UKE. Czy to kwestia bliskości oświadczeń zawodowych? A może korporacyjnej kultury? Tego się pewnie nie dowiemy. Jedno jest pewne – ocena wyników pracy Prezesa UOKiK jest jednolicie niska w obu grupach.   

Bardzo zaskakujące jest porównanie odpowiedzi małych i dużych podmiotów na pytanie czy wolałyby konkurować o abonenta z jedną siecią hurtową, czy dwoma detalicznymi. Dlaczego? Bo są dokładnie przeciwne. Mali prawie uniwersalnie woleliby konkurować z dwoma sieciami detalicznymi a duzi z jedną hurtową. Czy to wojna plemion?  W końcu jedna sieć hurtowa będzie zazwyczaj dużym przedsiębiorcą a dwóch konkurentów detalicznych będzie często małymi. Ponownie – nie wiadomo. Odpowiedzi są jednak bardzo stanowcze i całkowicie różne.   

A co z odwiecznie powtarzanym pytaniem o rozdrobnienie rynku? Czy jest za duże? Odpowiedzi w sumie nie powinny zaskakiwać. Zdaniem zdecydowanej większości MŚP – absolutnie nie (choć zdarzają się głosy przeciwne). A w drugą stronę? Duzi są przekonani, że rynek jest nadmiernie rozdrobniony (także przy pojedynczych głosach przeciwnych). Wszystko więc jasne.  

Jednym z najpoważniejszych wyzwań, deklarowanych przez samych przedsiębiorców jest wdrożenie obowiązków z zakresu cyberbezpieczeństwa. Czy dysponujemy środkami na wdrożenie KSC? Tu odpowiedzi są przewidywalne. Mali przedsiębiorcy niepokojąco rzadko udzielają odpowiedzi pozytywnej a bardzo często deklarują brak wiedzy. Obawy dużych co do posiadania środków są oczywiście nieporównywalnie mniejsze, jednak poziom odpowiedzi „nie wiem” jest porównywalny (choć potencjalnie z innych powodów).  

A co ze średnimi przedsiębiorcami? Po pierwsze – oddali zdecydowanie najmniejszą liczbę głosów. Czy wyginęli? Skupieni na biznesie nie mają czasu? Pewnie oba po trochu. A jak już oddawali głosy, to z kim trzymali? Małymi, czy dużymi? Chciałoby się powiedzieć „to zależy”, ale nie. To nie zależy. Zdecydowanie polscy średni przedsiębiorcy czują się jak „maluchy”. Choć dla naprawdę małych podmiotów brzmi to jak herezja, to przedsiębiorcy z jedną czy dwoma setkami pracowników i dziesiątkami milionów przychodu czują się dokładnie tak samo, jak mali przedsiębiorcy.   

Zobacz pełne wyniki badania. 

Poniżej przedstawiamy pełne podsumowanie wyników barometru rynku komunikacji elektronicznej 2024.

➡️Zachęcamy do zapisania się  na nasz biuletyn 📩

📣W biuletynie KPM eksperci przedstawiają aktualności ze świata rynku mediów i podpowiadają jak przygotować się na zachodzące zmiany.

ustawa o ochronie małoletnich