Czy wiesz, że według PKE…
Zapraszamy do śledzenia naszego nowego cyklu: „Czy wiesz, że według PKE…”, w którym regularnie będziemy publikować interesujące ciekawostki związane z Prawem Komunikacji Elektronicznej.
To doskonała okazja, by w przystępny sposób poszerzyć swoją wiedzę o aktualnych przepisach i praktykach obowiązujących w obszarze komunikacji. Zachęcamy do regularnego odwiedzania naszej strony, by być na bieżąco z najnowszymi wpisami!
… dawanie rabatów na usługi nie będzie miało już żadnego znaczenia z punktu widzenia przywiązania klienta? W przypadku zerwania umowy odszkodowanie będzie obliczane w oparciu o wartość abonamentu, a nie udzielone ulgi. Każdy powinien zadać sobie pytanie, czy sensowne jest utrzymywanie dalej wieloletnich promocji. Zwłaszcza, że UOKIK od jakiegoś czasu kwestionuje zarówno nadmierną wysokość ulg, jak i oferowanie obowiązujących latami promocji, które uważa za pozorne.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
… oprócz umowy i regulaminów, musisz przekazać klientowi także dodatkowe podsumowanie warunków umowy? Podsumowanie nie może być sporządzone dowolnie, ale musi być zgodne ze wzorem z dedykowanego rozporządzenia. Nie może być też w nim błędów albo informacji niejednoznacznych, bo jak pomylisz się na korzyść abonenta z oznaczeniem ceny lub pakietu usługi, to na takich warunkach będziesz musiał wykonać umowę.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
… żeby móc dokonać klientowi podwyżki musisz posiadać konkretne postanowienia w umowie? PKE reguluje odrębnie zasady zmiany umów terminowych i nieterminowych. Trzeba też uwzględnić wymogi i ograniczenia wyrażone przez UOKIK w szeregu wydanych do tej pory decyzji. Gra toczy się o skuteczność podwyżek i potencjalne kary. Do tego tematu warto przyłożyć się szczególnie.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
… jeżeli klient dostaje usługę o nienależytej jakości, to może bezkosztowo wypowiedzieć umowę? W niektórych przypadkach wystarczy, że jedna usługa jest złej jakości, by wypowiedziana mogła być cała umowa (nawet jeżeli obejmuje też inne usługi). W innych przypadkach można tego uniknąć. Diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
… żeby zawiesić usługę lub wypowiedzieć umowę klientowi, który nie płaci rachunku, trzeba przejść przez sformalizowany proces o konkretnej procedurze? Prawdopodobnie jest on bardziej skomplikowany niż ten, którego używasz teraz. Wystarczy wspomnieć, że konieczne będzie wysłanie kilku powiadomień i zachowanie sztywno ustalonych terminów między nimi.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
… jeżeli rozliczasz usługę Internetu, telefonii, poczty elektronicznej lub komunikatora w oparciu o zużycie danych, czas lub wysłane wiadomości, to musisz dostarczać konsumentowi narzędzie, w którym może on sprawdzić bieżący stan naliczanych opłat? Jeżeli usługa rozliczana jest w pakiecie (np. pakiecie minut), to użytkownik musi otrzymać powiadomienie o zbliżającym się i całkowitym wyczerpaniu takiego pakietu. Dotyczy to również usług stacjonarnych, które dziś raczej nie oferują podobnych rozwiązań.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
… zapłacisz więcej za korzystanie z numeracji? Ustawa znacząco podnosi maksymalne poziomy opłat. Do konsultacji oddano już też rozporządzenie wskazujące na konkretne kwoty podwyżek.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
… informacji, które muszą być podane w umowie abonenckiej, nie można przenosić do innych wzorców umownych? Może to oznaczać sporą organizacyjną zmianę w Twoim przedsiębiorstwie, jeżeli do tej pory takie informacje jak wysokość opłat czy wysokość odszkodowania za zerwanie umowy podawałeś np. w regulaminach promocji. Trzeba je przenieść do umów!
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
… Twój przedstawiciel handlowy nie może zawrzeć umowy w domu klienta, jeżeli nie umówił wcześniej wizyty? Umowa taka będzie nieważna.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
…część uprawnień konsumentów stosuje się także do przedsiębiorców o statusie mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy?
Dotyczy to np. 24 miesięcznego limitu obowiązywania umowy. Z uprawnień tych przedsiębiorcy mogą zrezygnować udzielając odpowiedniej zgody.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
…jeżeli sprzedajesz klientowi pakiet usług, to niektóre przepisy PKE mają zastosowanie także do tych usług z pakietu, do których normalnie stosowane byłyby inne regulacje? Przykładowo, jeżeli razem z usługą internetu i telefonii, klient otrzymuje dostęp do streamingu lub VOD, nienależyta jakość tej ostatniej lub zmiana warunków jej świadczenia, może skutkować rozwiązaniem przez abonenta całej umowy.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
…najkorzystniejsze oferty, doręczane klientowi przed końcem umowy, muszą dotyczyć usług, z których dany klient korzysta?
W zakresie w jakim przesyłasz informacje niedostosowane do kończącej się umowy, grozi Ci zarzut niewykonania obowiązku.
Dodatkowo, komunikacja taka może być uznana za marketing bezpośredni. wymagający dedykowanej zgody odbiorcy.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
… jeżeli klient może zawrzeć umowę w formie dokumentowej (np. przez eBOK lub e-mail), to musi też móc ją rozwiązać co najmniej poprzez
e-mail lub inny kanał wskazany w umowie? Ograniczanie tego prawa może skończyć się nałożeniem zakazu zawierania umów w formie dokumentowej.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
… możliwe są dodatkowe, w tym znacząco uproszczone metody weryfikacji abonenta przed zawarciem umowy? W szczególności wideoweryfikacja, która umożliwia zidentyfikowanie abonenta za pomocą połączenia przez komunikatory internetowe, otwiera nowe możliwości zawierania umów na odległość i zaoszczędzenia kosztów.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
… jeżeli na rynku nie powstanie komercyjne narzędzie do porównywania cen usług , Prezes UKE przygotuje urzędową porównywarkę usług różnych dostawców? Wszyscy przedsiębiorcy przekraczający określony próg przychodów będą wówczas zobowiązani do terminowego przekazywania Prezesowi UKE wszystkich swoich cenników detalicznych i ich aktualizowania.