Promocyjne urządzenia końcowe: Jak zerwanie umowy wpływa na prawa przedsiębiorcy i odszkodowanie?

Prawo komunikacji elektronicznej wprowadza zmiany dotyczące reguł rozwiązywania umowy o świadczenie usług komunikacji elektronicznej oraz związanych z tym rozliczeń. Szczególnym zasadom rozliczeń podlegają też urządzenia końcowe (określanym przez ustawodawcę jako „promocyjne urządzenie końcowe.

Nowa ustawa zmienia sposób rozliczania stron w przypadku przedterminowego rozwiązania umowy. Dotychczas dostawca mógł żądać od abonenta zwrotu udzielonych ulg. Zasada ta odchodzi w przeszłość. Prawo komunikacji elektronicznej wprowadza w jej miejsce system odszkodowawczy. Odszkodowanie a przeterminowe rozwiązanie umowy o świadczenie usług nie może przekroczyć:
- z tytułu usługi: łącznej wartości opłat za usługi, które abonent miał uiścić do końca umowy.
- z tytułu promocyjnego urządzenia końcowego: łącznej wartości opłat za to urządzenie, które abonent miał uiścić do końca umowy.
Może również wystąpić sytuacja, w której abonent będzie miał prawo do wypowiedzenia umowy o świadczenie usług bez obowiązku zapłaty odszkodowania, ale jednocześnie w ramach tej umowy będzie spłacał promocyjne urządzenie końcowe. W takiej sytuacji abonent ma prawo do zachowania tego urządzenia. Jeżeli się na to zdecyduje, dostawcy usług również będzie przysługiwać odszkodowanie. Jego wysokość podlega ograniczeniu, które ustalane będzie w sposób alternatywny. Zależeć ono mianowicie od tego, który rodzaj odszkodowania byłby w danym przypadku niższy: z tytułu świadczenia usług czy też z tytułu wartości promocyjnego urządzenia. Wartość niższa ma więc wyznaczać limit odszkodowania.
Omawiając wpływ promocyjnych urządzeń końcowych trzeba również należy mieć na uwadze przepisy PKE dotyczące ofert wiązanych. Jeżeli bowiem umowa obok usługi dostępu do internetu lub komunikacji głosowej obejmuje również zakup promocyjnego urządzenia końcowego, to część przepisów należy stosować do wszystkich jej elementów łącznie. Tym samym jeżeli abonent będzie miał prawo do wypowiedzenia umowy, uprawnienie to obejmie również promocyjne urządzenie końcowe.
Zwracamy jednak uwagę, że wskazane powyżej reguły dotyczą „promocyjnych urządzeń końcowych”, czyli takich które są sprzedawane w ramach umowy o świadczenie usług komunikacji elektronicznej. Nie będą więc one stosowane, gdy urządzenie jest sprzedawane w ramach osobnej umowy. Zatem jeżeli abonent rozwiąże umowę o świadczenie usług, to nie wpłynie to na jego zobowiązanie do spłacania rat za urządzenie zakupione odrębną umową.
Wyżej omówione zasady zwrotu odszkodowania nie będą też dotyczyły umów obejmujących wyłącznie realizację przyłącza telekomunikacyjnego. Umowa ta nie stanowi bowiem umowy o świadczenie usług komunikacji elektronicznej. PKE reguluje w sposób szczególny przypadki niedotrzymania terminu realizacji przyłącza oraz odstąpienia od umowy przez abonenta. Warunki tej umowy nie mogą też utrudniać abonentowi korzystania z prawa do zmiany dostawcy usług telekomunikacyjnych. W pozostałym zakresie do rozliczeń między abonentem a przedsiębiorcą stosuje się zasady ogólne.