Zmniejszenie obciążeń dla mikro- i małych przedsiębiorców telekomunikacyjnych: Co przynosi Prawo Komunikacji Elektronicznej?
Prawo komunikacji elektronicznej (PKE) to długo wyczekiwana ustawa, o której już wiele napisano. Ustawa ma charakter porządkujący zasady prowadzenia działalności przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Wprowadza ona także szereg nowych szczegółowych rozwiązań. Większość z nich to nowe obowiązki. Istnieje jednak duża szansa, że jedno z rozwiązań ujętych w PKE przyniesie złagodzenie zasad dla mikro- i małych przedsiębiorców. Idzie tu o długo wyczekiwane zniesienie obowiązku posiadania kancelarii tajnej. Niestety, na to złagodzenie trzeba jeszcze trochę poczekać.
Na wstępie warto zwrócić uwagę na pewną intersującą kwestie. Żaden przepis nie nakłada wprost na przedsiębiorców telekomunikacyjnych obowiązku posiadania kancelarii tajnej. Ten obowiązek wywodzi się z przepisów wymagających od przedsiębiorców:
1) zapewnienia Policji i innym uprawnionym podmiotom „warunków dostępu [dostępu przede wszystkim do danych abonenta i danych objętych tajemnicą komunikacji elektronicznej] i utrwalania [tych danych, w tym treści komunikatów]” oraz
2) uzyskania świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego.
Ciekawostka polega na tym, że obowiązek posiadania odpowiedniego świadectwa wynika z rozporządzenia uchwalonego w 2005 r., a od tegoż 2005 r. rozporządzenie to nie zostało ani razu zmienione. Tytuł rozporządzenia: rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2005 r. w sprawie wypełniania przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych zadań i obowiązków na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Co nowego przynosi PKE? Zgodnie z art. 43 ust. 10 PKE przedsiębiorca telekomunikacyjny będący mikroprzedsiębiorcą albo małym przedsiębiorcą (w rozumieniu Prawa przedsiębiorców) zapewnia ww. warunki dostępu i utrwalania:
– proporcjonalnie do skali prowadzonej działalności, osiąganych przychodów oraz możliwości technicznych,
– w szczególności z możliwością wykorzystania urządzeń uprawnionego podmiotu lub
– powierzając zapewnienie tych warunków innemu przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu w drodze umowy.
Powyższy przepis wyraźnie wskazuje, że mikro- i mali przedsiębiorcy mogą spodziewać się złagodzenia dotychczasowych zasad. W poprzedzającym PKE Prawie telekomunikacyjnym (Pt) nie znajdziemy bowiem podobnej zasady. Niestety, sam art. 43 ust. 10 PKE nie może być traktowany jako samodzielna podstawa prawna kształtująca obowiązek zapewnienia „warunków dostępu i utrwalania”.
Podobnie, jak na gruncie Pt, tak i zgodnie z PKE (a konkretnie: z art. 46 ust. 1 PKE) szczegółowy kształt tego obowiązku zostanie określony w rozporządzeniu.
Na zakończenie warto podkreślić, że należy uzbroić się w cierpliwość. Skoro rozporządzenie z 2005 roku- pozostaje w mocy, pomimo wielokrotnych prób jego zastąpienia innym aktem przez Ministerstwo Cyfryzacji proces prac nad nowym rozporządzeniem po uchyleniu Pt także może się przedłużyć. Pozostaje mieć nadzieję, że uchwalenie PKE będzie nowym otwarciem, a „następca” rozporządzenia z 2005 roku – spełni pokładane w nim nadzieje.