7 października 2024

Nowe obowiązki operatorów telekomunikacyjnych wobec abonentów – czy można stosować promocyjne regulaminy i cenniki?

 

Nowa ustawa Prawo komunikacji elektronicznej zbliża się wielkimi krokami. Pozostało dosłownie kilka dni na poinformowanie klientów o zmianach w umowach wynikających z nowych regulacji. Termin upływa 10 października 2024 r. Czy wszyscy zdążyli?

Działania wdrożeniowe dostawców usług w zakresie przygotowania dokumentacji abonenckiej należy podzielić na dwa etapy: po pierwsze – dostosowanie dotychczasowych umów abonenckich, po drugie – przygotowanie dokumentów sprzedażowych.

Zawiadomienie o zmianach

Informacja o zmianach w dotychczasowych umowach powinna zostać doręczona klientom do 10 października. Nie ma co panikować – tu nie chodzi o całościowe zmiany umów, lecz o informację o zmianach, przez dostosowanie do nowej ustawy PKE.

Ustawodawca, wychodząc naprzeciw postulatom branży, uznał, że dostawca usług telekomunikacyjnych może wprowadzić zmiany warunków umowy w dotychczasowych wzorcach umownych.

Innymi słowy, dostawca usług powinien przygotować zawiadomienie o zmianach wprowadzanych do umów. Co ważne z punktu widzenia operacyjnego: przepisy wprowadzające ułatwiają zadanie przedsiębiorcom. W szczególności postanowienia dotychczasowych umów dotyczące ulg pozostają w mocy. Ustawa wprowadzająca mówi wprost: Roszczenie jest dochodzone na podstawie dotychczasowych postanowień umownych, a jego wysokość nie może przekroczyć wartości ulgi przyznanej abonentowi przy zawarciu umowy pomniejszonej o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej wypowiedzenia.

Nie można również zapomnieć o pouczeniu abonenta o prawie do wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji tych zmian, z zastrzeżeniem konieczności zapłaty roszczenia określonego w dotychczasowej umowie o świadczenie usług telekomunikacyjnych.

 

Każdy przedsiębiorca powinien pamiętać o poinformowaniu o zmianach w terminie do dnia 10 października 2024 r. Kto tego jeszcze nie zrobił – powinien od razu zabrać się do pracy.

 

Nowa formuła dokumentacji abonenckiej

Ustawa PKE wprowadza zmiany do modelu dokumentacji abonenckiej. Pytanie – czy mamy do czynienia z ewolucją czy też rewolucją?

Skłaniamy się raczej ku temu pierwszemu stanowisku. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni nadal będą mogli stosować zróżnicowaną i składającą się z kilku dokumentów umowę abonencką.

Na konferencji „Prawo komunikacji elektronicznej – wdrożenie i interpretacja” <link> organizowanej przez Kancelarię Prawną Media Ministerstwo Cyfryzacji potwierdziło brak wymogu łączenia informacji w jednym dokumencie. Z jednej strony zaznaczono, że cena może być określona w cenniku, a zakres i warunki w regulaminie. Z drugiej strony wskazano, że „nie musi to być jeden dokument ani dwa osobne”.

Rafał Radłowski- Naczelnik Wydziału Usług Komunikacji Elektronicznej Departamentu Telekomunikacji,  Tomasz Opolski- Zastępca Dyrektorki Departamentu Telekomunikacji

Oznacza to, że przedsiębiorcy telekomunikacyjni nadal mogą stosować promocyjne wzorce umowne i cenniki w ramach informacji przed umownych.

Dokumentacja abonencka oraz zobowiązania dostawcy usług będą funkcjonowały w co najmniej trzech modelach:

  1. dla konsumenta,
  2. dla mikroprzedsiębiorcy, małego przedsiębiorcy oraz organizacji pozarządowej, oraz
  3. dla pozostałych użytkowników (w tym średnich i dużych przedsiębiorców).

Oprócz powyższego inne zasady mogą wynikać np. z regulacji prawa zamówień publicznych. Względem mikro- i małych przedsiębiorców oraz organizacji pozarządowych co do zasady będą stosowane przepisy dotyczące konsumentów, z zastrzeżeniem, że podmioty te mogą zgodzić się, aby niektóre przepisy nie miały względem nich zastosowania.

Informacje przedumowne – które nie muszą być jednym dokumentem, lecz mogą być kompletem spójnych informacji (zawartych np. w regulaminach i cennikach) to dokumenty, w których usługa jest „przedstawiana”. Muszą zawierać m.in. główne cechy każdej usługi lub okres obowiązywania umowy oraz warunki przedłużenia i sposób zakończenia obowiązywania umowy. Co istotne -także wysokość odszkodowania oraz zasady jego wypłaty. Przepisy określają minimalny katalog informacji przedumownych.

Największą zmianą jest wprowadzenie „Zwięzłego Podsumowania Warunków Umowy”. To skrócony dokument, zawierający podstawowe informacje o zawieranej umowie, m.in.: cenę usługi, w tym cenę za jej aktywację, opłatę abonamentową lub inną okresową opłatę i cenę za jednostkę rozliczeniową usługi oraz okres obowiązywania umowy oraz warunki jej przedłużenia i zakończenia obowiązywania. Zwięzłe podsumowanie warunków umowy musi być oparte na przygotowanym przez instytucje unijne wzorze <link>.

I na koniec umowa. W szczególności określa ona wybrany przez abonenta pakiet taryfowy, wskazanie wszystkich elementów składających się na opłatę abonamentową lub inną okresową opłatę, w tym część opłaty stanowiącej cenę za świadczenie usługi komunikacji elektronicznej, b) zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej oraz za promocyjne urządzenie końcowe, tryb i warunki dokonywania zmiany umowy.

O czym trzeba pamiętać przygotowując dokumentację abonenckie?

Po pierwsze, o stosowaniu wszystkich elementów dokumentacji (informacje przedumowne, zwięzłe podsumowanie warunków umowy, umowa). Po drugie, o nowych elementach umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych: przede wszystkim nie ma już ulg – a jest odszkodowanie. Trzeba wskazać część opłaty abonamentowej stanowiącej cenę za promocyjne urządzenie końcowe. Zmiany nie są radykalne, wynikają raczej z dostosowania przepisów do realiów funkcjonowania branży.

Nie są również bardzo trudne do wdrożenia, trzeba jednak pochylić się nad szczegółami. Nowe obowiązki, co do zasady, wchodzą w życie 10 listopada 2024 r.