Aktualizacja Rejestru premium a Prawo komunikacji elektronicznej

Spis treści
- Czym są tzw. usługi Premium rate?
- Jakie zmiany w rejestrze premium wynikają z Prawa komunikacji elektronicznej?
- Co trzeba uzupełnić w rejestrze numerów?
- Jaki jest termin aktualizacji rejestru premium?
- W jaki sposób zgłasza się dane do rejestru numerów wykorzystywanych do świadczenia usług z dodatkowym świadczeniem?
- W jaki sposób dokonać zgłoszenia do rejestru premium?
- Rejestr numerów premium – ważne regulacje, o których nie możemy zapomnieć
Od wejścia w życie Prawa komunikacji elektronicznej minął już ponad kwartał. Warto dalej być czujnym, by nie przegapić nowych obowiązków. Jeden z nich wiąże się z rejestrem numerów Premium. Prawo komunikacji elektronicznej wprowadziło w nim ważne dla przedsiębiorców zmiany.
Jako że termin na realizację nowego obowiązku już upłynął, to zachęcamy wszystkich zainteresowanych do upewnienia się, czy został on dopełniony. Jego niedopilnowanie może skutkować nawet wykreśleniem z rejestru.
Czym są tzw. usługi Premium rate?
Samo PKE reguluje tę kwestię jedynie częściowo. Kluczowe znaczenie mają tu bowiem przepisy unijne – Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) 2019/2243 z dnia 17 grudnia 2019 r. ustanawiające formularz zawierający podsumowanie warunków umowy, który ma być używany przez dostawców publicznie dostępnych usług łączności elektronicznej na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 (tzw. Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej). Zgodnie z obowiązującym na terenie całej UE prawem, wszystkie podsumowania warunków umów abonenckich mają odpowiadać wymogom opisanym w tym właśnie rozporządzeniu. W Polsce reguluje je wspomniana ustawa Prawo komunikacji elektronicznej.
Jakie zmiany w rejestrze premium wynikają z Prawa komunikacji elektronicznej?
Kancelaria Prawna Media przypomina, w czasie obowiązywania ustawy Prawo telekomunikacyjne rejestr funkcjonował jako rejestr numerów wykorzystywanych do świadczenia usług o podwyższonej opłacie. Na gruncie PKE został on przekształcony w rejestr numerów wykorzystywanych do świadczenia usług z dodatkowym świadczeniem. Jednak zmiany kluczowe dla jego funkcjonowania wiążą się z zakresem danych oraz sposobem dokonywania zgłoszeń.
Co trzeba uzupełnić w rejestrze numerów?
Podstawową i najbardziej pilną kwestią jest rozszerzenie rejestru o informację o numerze NIP podmiotu realizującego dodatkowe świadczenie. Właśnie ten podmiot jest zobowiązany do zgłoszenia danych do rejestru. Jeżeli dotychczas ta informacja nie została podana, należy ją uzupełnić. Obowiązek ten dotyczy numerów wykorzystywanych dla dodatkowego świadczenia w każdej postaci.
Jaki jest termin aktualizacji rejestru premium?
Zgodnie z PKE, dane w rejestrze musiały zostać zaktualizowane do 10 lutego 2025 roku.
Jeżeli informacje o NIP nie zostaną dodane do tego terminu, Prezes UKE skieruje wezwanie do ich uzupełnienia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 7 dni. Nieuzupełnienie NIP w tym terminie skutkuje wykreśleniem podmiotu z rejestru. Zgodnie z PKE, brak przekazania informacji podlega również karze finansowej.
Przypominamy też, że operator może umożliwić świadczenie usługi z dodatkowym świadczeniem w swojej sieci telekomunikacyjnej tylko wtedy, gdy jest ona wpisana do rejestru numerów.
Treść danych we wpisach można zweryfikować w rejestrze, który dostępny jest pod adresem: Rejestr Premium Wyszukiwarka – Urząd Komunikacji Elektronicznej.
W jaki sposób zgłasza się dane do rejestru numerów wykorzystywanych do świadczenia usług z dodatkowym świadczeniem?
Po zmianach wprowadzonych przez PKE zgłoszeń do rejestru Premium dokonuje się wyłącznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych UKE. W ten sam sposób dokonuje się również jego aktualizacji. Konieczne jest zatem założenie odpowiedniego konta w usłudze PUE. Zgłoszenia do rejestru numerów mają formę dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
PKE przyniosło zmiany w wzorach zgłoszeń, które wcześniej były regulowane przez rozporządzenie wykonawcze do ustawy Prawo telekomunikacyjne. To rozporządzenie straciło moc, a obecnie wykorzystywane są wzory publikowane na stronie internetowej BIP UKE.
W jaki sposób dokonać zgłoszenia do rejestru premium?
Aby dokonać zgłoszenia należy poprzez PUE złożyć wniosek ogólny, załączając odpowiednie dokumenty. Przede wszystkim należy dołączyć treść zgłoszenia na wspomnianym już wzorze. Wraz ze zgłoszeniem trzeba też przedstawić podpisane oświadczenie o prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz świadomości odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. W przypadku, gdy zgłoszenie dokonywane jest przez pełnomocnika, trzeba również załączyć dokument pełnomocnictwa z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej.
Wzory zgłoszeń oraz szczegółowe informacje dot. zgłoszeń do rejestru numerów można również znaleźć na stronie internetowej BIP UKE: https://bip.uke.gov.pl/zgloszenia-do-rejestru-numerow-d-rejestru-premium/zgloszenia-do-rejestru-numerow-d-rejestru-premium-rate,6.html.
Rejestr numerów premium – ważne regulacje, o których należy pamiętać
Mimo że aktualnie debatę publiczną dominują regulacje AI, cyberbezpieczeństwo oraz czipy, to nie zapominajmy, że Prawo komunikacji elektronicznej również nie powiedziało swojego ostatniego słowa. Zaniedbanie takich obowiązków jak aktualizacja rejestru numerów może przynieść naprawdę surowe konsekwencje. Dlatego zachęcamy do zweryfikowania zgłoszonych danych. Przypominamy też, że 10 maja bieżącego roku upłynie również termin na uzupełnienie danych w rejestrze przedsiębiorców telekomunikacyjnych oraz rejestrze JST.
