20 czerwca 2025

Ustawy antyhejterskie: prace nad projektami ustaw wstrzymane

W obliczu narastającego zjawiska mowy nienawiści w przestrzeni cyfrowej, ustawodawca krajowy rozpoczął prace legislacyjne mające na celu zwiększenie odpowiedzialności za treści publikowane w Internecie. Na agendzie parlamentarnej pojawiły się projekty ustaw zgłoszone przez Polskę 2050 oraz PSL, których celem było przeciwdziałanie hejtowi w sieci.

 

Ustawy antyhejterskie i zawieszenie dalszych prac 

Jednak 11 czerwca 2025 r. Podkomisja stała do spraw nowelizacji prawa cywilnego zdecydowała o wstrzymaniu dalszego procedowania tych inicjatyw. Decyzja dotyczyła działania w zakresie zwalczania hejtu a także obowiązków dostawców usług internetowych oraz dostawców usług hostingowych w tym zakresie. Zarówno członkowie Podkomisji, jak i przedstawiciele administracji rządowej, opowiedzieli się za uregulowaniem tej problematyki w ramach ustawy wdrażającej rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych (Digital Services Act – DSA), uznając, że odrębne przepisy krajowe w tym zakresie są niecelowe. Stanowisko to zostało jednoznacznie poparte przez Polską Izbę Komunikacji Elektronicznej (PIKE).

Nowelizacja Kodeksu karnego: rozszerzenie katalogu przestępstw z nienawiści

Równolegle, w marcu 2025 roku Sejm uchwalił nowelizację Kodeksu karnego, rozszerzającą definicję przestępstw motywowanych nienawiścią. Ustawodawca wprowadził nowe przesłanki – wiek, płeć, niepełnosprawność oraz orientację seksualną, w odpowiedzi na narastające zjawiska dyskryminacyjne. Nowelizacja została skierowana do Trybunału Konstytucyjnego przez Prezydenta w celu przeprowadzenia kontroli prewencyjnej, ze względu na możliwy konflikt z konstytucyjną wolnością słowa.

Zamrożone projekty: propozycje Polski 2050 i PSL

Projekt Polski 2050 przewidywał m.in. wprowadzenie tzw. „ślepego pozwu” – mechanizmu umożliwiającego wszczęcie postępowania cywilnego wobec anonimowych sprawców hejtu. Zakładał również nowe obowiązki dla administratorów serwisów, m.in. w zakresie przechowywania adresów IP oraz szybkiego przekazywania danych sądowi. Z kolei projekt PSL wprowadzał zróżnicowane tryby postępowania w zależności od statusu sprawcy oraz możliwość sankcjonowania dostawców usług cyfrowych za brak realizacji orzeczeń sądów.

Oba projekty, choć zawierały wiele konkretnych propozycji, wzbudzały wątpliwości zarówno w zakresie proporcjonalności proponowanych obowiązków, jak i zgodności z europejskimi regulacjami prawnymi.

Ustawy antyhejeterskie- co dalej?

W związku z decyzją Podkomisji, dalsze działania legislacyjne mają koncentrować się na implementacji rozporządzenia DSA, które przewiduje obowiązki po stronie platform internetowych w zakresie zwalczania nielegalnych treści, w tym hejtu. PIKE oraz eksperci rządowi podkreślają, że jednolita regulacja na poziomie unijnym pozwoli uniknąć rozbieżności interpretacyjnych.

Włączenie kwestii hejtu do ustawy wdrażającej DSA ma na celu zapewnienie spójności regulacji, skuteczniejszą ochronę użytkowników oraz jasne obowiązki dla platform internetowych. Ostateczny kształt przepisów i ich skuteczność będą jednak zależeć od szczegółowych rozwiązań przyjętych na etapie implementacji DSA w Polsce.

Chcesz być na bieżąco z tematem blokowania treści w Internecie?

Zobacz nasze poprzednie artykuły:

👉Czym są treści szkodliwe w nowej ustawie o ochronie małoletnich w internecie? 
👉Ustawa o ochronie małoletnich przed dostępem do treści szkodliwych w Internecie – koniec wolności słowa online? 

➡️Zachęcamy do zapisania się  na nasz biuletyn 📩

📣W biuletynie KPM eksperci przedstawiają aktualności ze świata rynku mediów i podpowiadają jak przygotować się na zachodzące zmiany.

ustawa o ochronie małoletnich